Proiectul de finanțare ATLAS-L4 înregistrează etape importante
La prezentarea rezultatelor intermediare ale proiectului de automatizare ATLAS-L4 la MAN din München, Dr. Frederik Zohm, Membru Executiv al Comitetului pentru Cercetare și Dezvoltare la MAN Truck & Bus (primul din dreapta), a întâmpinat partenerii de proiect.
- Mașina dotată cu senzori colectează deja date pe autostradă
- S-au pus bazele tehnice pentru Centrul de Control pentru conducerea autonomă
- Primele teste automate pe autostradă vor avea loc în acest an
Pas cu pas, camionul autonom devine o realitate: Din ianuarie 2022, MAN Truck & Bus și noi, Knorr-Bremse, Leoni, Bosch, Fernride, BTC Embedded Systems, Fraunhofer AISEC, Universitatea Tehnică din München, Universitatea Tehnică din Braunschweig, TÜV SÜD, Autobahn GmbH și Institutul Würzburg de Științe ale Transportului (WIVW GmbH) am lucrat împreună în cadrul proiectului de cercetare și dezvoltare ATLAS-L4 (Automatisierter Transport zwischen Logistikzentren auf Schnellstraßen im Level 4 / Transport automat între centrele de logistică de pe autostrăzi de Nivel 4) să aducem camioanele autonome pe șosea. Din punct de vedere al conținutului, proiectul se bazează pe legea germană privind conducerea autonomă, adoptată în 2021, care permite conducerea autonomă pe rute definite, sub supraveghere tehnică. După primele 22 de luni, proiectul, finanțat de Ministerul Federal al Economiei și Protecției Mediului din Germania, a atins deja realizări importante.
„ATLAS-L4 va deveni în curând primul camion cu conducere autonomă pe autostrada din Germania", spune Dr. Frederik Zohm, Membru Executiv al Comitetului pentru Cercetare și Dezvoltare la MAN Truck & Bus, descriind obiectivul comun al celor doisprezece parteneri ai proiectului ATLAS-L4. „În acest fel, dorim să contribuim la automatizarea de la centru la centru, adică la transportul fără șofer între zonele logistice și, astfel, la creșterea siguranței, eficienței sporite și la reducerea congestiei pe drumuri - conceptele de automatizare pot fi, de asemenea, utilizate pentru contracararea lipsei de șoferi."
Ce s-a realizat de la începutul proiectului?
Partenerii au prezentat împreună rezultatele muncii lor până în prezent la un eveniment de proiect la München, pe 24 octombrie 2023.
Ca parte a responsabilității sale în cadrul proiectului pentru dezvoltarea sistemului global, MAN Truck & Bus a construit acum un vehicul prototip. Acesta este echipat cu senzori pe plafon, în față și pe laterale, precum și computere încorporate la interior. În prima etapă, acesta va fi folosit ca vehicul cu senzori pentru a colecta date, înainte ca dezvoltarea funcțională pentru conducerea autonomă să înceapă, inclusiv teste inițiale pe autostradă cu un șofer de siguranță. Vehiculul a parcurs deja cu succes primii săi kilometri la sediul de testare MAN din München. Funcționalitățile și interfețele au fost testate: pentru prima dată, componentele au comunicat între ele și, pentru prima dată, senzorii au efectuat o detecție realistă a mediului înconjurător.
Subsistemele relevante de siguranță pentru arhitectura de Nivel 4 - sistemul electric al vehiculului, sistemul de direcție și sistemul redundant de frânare - au fost, de asemenea, proiectate și testate cu succes în primele prototipuri.
O altă realizare pe care echipa de proiect a putut deja să o bifeze: Centrul de Control pentru supravegherea tehnică a fost pus în funcțiune cu succes în septembrie 2023, iar conexiunea cu vehiculul a fost instalată. Interfața web afișează acum vehiculul pe o hartă cu toate informațiile relevante, precum viteza și starea de automatizare.
În plus, MAN și Institutul Fraunhofer pentru Securitate Aplicată și Integrată AISEC au efectuat cu succes analiza de risc pentru vehiculul care a însoțit proiectul. Pe baza acestora, s-au definit măsuri de securitate cibernetică: comunicarea autentică și criptată, precum și măsuri de securitate funcțională, cum ar fi redundanțele și conceptele de degradare pentru sistemul de conducere autonomă. În proces, au fost parcurse scenarii extinse de atac și eșec, iar concepte corespunzătoare de protecție au fost dezvoltate.
Următorii pași
Următorul obiectiv major este premiera pe drumurile publice: Se așteaptă ca vehiculul de test să facă primele călătorii pe autostradă înainte de sfârșitul anului - desigur, cu un șofer de siguranță la bord.
Toate realizările contribuie la obiectivul pe termen lung al ATLAS-L4: demonstrarea faptului că utilizarea vehiculelor automate de Nivel 4 și, prin urmare, fără șofer, pe autostradă, este fezabilă. Acesta este fundamentul pentru viitoarele aplicații de serie pentru un Logistics 4.0 - posibil prin rețeaua furnizată de puternicul consorțiu ATLAS-L4. Proiectul va continua până în decembrie 2024, moment în care ar trebui să existe un concept final pentru operarea camioanelor automate pe autostradă.
Pas cu pas, camionul fără șofer devine realitate: din ianuarie 2022, MAN Truck & Bus, Knorr-Bremse, Leoni, Bosch, Fernride, BTC Embedded Systems, Fraunhofer AISEC, Technische Universität München, Technische Universität Braunschweig, TÜV SÜD, Autobahn GmbH și Institutul de Științe ale Transporturilor din Würzburg (WIVW GmbH) au lucrat împreună în proiectul de cercetare și dezvoltare ATLAS-L4 (Transport automat între centrele logistice pe autostrăzile de nivelul 4) pentru a pune camioane autonome pe drum (Imaginea simbolului).
Prototipul construit pentru proiectul de cercetare și dezvoltare dispune de senzori pe plafon, față și lateralele cabinei șoferului, precum și computere încorporate la interior. În prima etapă, va servi drept vehicul senzor pentru colectarea datelor înainte de a fi utilizat pentru a începe dezvoltarea funcțiilor pentru conducerea autonomă, inclusiv testele inițiale pe autostradă cu șoferi de siguranță.
Evaluare intermediară de succes a proiectului de automatizare ATLAS-L4: (de la stânga) Lennart Korsten, sponsorul proiectului TÜV Rheinland, Sebastian Völl, Manager de Proiect pentru Conducere Automată la MAN Truck & Bus și dr. Frederik Zohm, Membru Executiv al Comitetului pentru Cercetare și Dezvoltare la MAN Truck & Bus.