Camionul electric MAN prinde viteză

2022.10.21

Prezentat pentru prima dată în fața publicului larg la IAA Transportation 2022, viitorul camion electric MAN de serie mare face pași importanți către viitor: este pregătit pentru viitorul standard de încărcare Megawatt și, prin urmare, este potrivit pentru transportul greu pe distanțe lungi, dar acoperă și toate serviciile de transport regional și de distribuție oferite astăzi de camioanele diesel.

 

Indiferent că va transporta oțel ”verde” pentru industrie sau lapte organic pentru supermarket, cu MAN eTruck transportul devine durabil și fără emisii de CO2. Comparat cu un camion diesel cu un consum mediu de 27 de litri și 120.000 km parcurși pe an, un singur camion electric poate economisi anual până la 100 de tone de CO2. Și companiile de transport beneficiază, deoarece camionul electric folosește energia mult mai eficient, economisind până la 7.000 de euro pe an în comparație cu un diesel. MAN a făcut posibile primele teste publice cu viitorul său camion eelctric, ca parte a evenimentului MAN eMobility Experience.

 

”Noul nostru eTruck va electrifica transportul pe distanțe lungi începând din 2024. MAN va conduce apoi electric și fără emisii de CO2 în toate gamele de produse - de la camionete la autobuze urbane și camioane de distribuție până la camioane grele pentru distanțe lungi. La IAA am deschis lista de rezervări pentru primul lot de camioane electrice noi și sunt mulți doritori! Camionul nostru vine exact la momentul potrivit. De la mijlocul deceniului va fi mai economic să conduceți cu un camion electric cu baterii decât un diesel convențional.

 

Până în 2030, jumătate din vehiculele noastre vândute în UE ar trebui să aibă sisteme de propulsie cu zero emisii. Dar pentru ca acest lucru să se întâmple, infrastructura de încărcare trebuie să fie acolo, în Germania și în Europa. Guvernul federal german a adoptat Master Planul II pentru infrastructură de încărcare, care, pentru prima dată, include și dezvoltarea infrastructurii pentru camioanele electrice cu baterii. Este un prim pas important, dar obiectivele pentru stațiile de încărcare și spațiul și energia necesare trebuie să fie mai concrete”, spune Alexander Vlaskamp, ​​CEO al MAN Truck & Bus.

 

MAN eTruck: autonomie mare, cea mai bună eficiență, portofoliu larg de aplicații

Leul electric, care va ajunge la primii clienți în 2024, este deja pregătit pentru viitorul standard de încărcare Megawatt. Datorită capacității sale mari de încărcare și timpilor scurți de încărcare, noul eTruck va fi adecvat pentru transporturi grele pe distanțe lungi, cu o autonomie zilnică cuprinsă între 600 și 800 de kilometri, iar în viitor chiar și până la 1.000 de kilometri. Împreună cu costurile de exploatare scăzute și o utilizare a energiei de la rezervor la roată de aproximativ două ori mai eficientă în comparație cu camioanele cu motor cu ardere de astăzi, dar și cu camioanele cu pile de combustie cu hidrogen, vehiculele electrice cu baterii oferă cea mai potrivită tehnologie pentru viitoarele flote de vehicule comerciale fără emisii de CO2.

 

În ceea ce privește diversitatea aplicațiilor și posibilele concepte de caroserie, viitorul camion electric MAN nu este în niciun caz inferior camioanelor diesel de astăzi: fie ca un cap tractor clasic pentru transportul frigorific pe distanțe lungi de produse alimentare, ca un șasiu manevrabil cu 3 axe pentru colectarea deșeurilor fără zgomot și fără emisii în oraș sau în transportul complet electric de materiale de construcții la șantiere, cu camioane cu remorcă.

 

Producție mixtă flexibilă și producție de baterii

MAN a produs deja 20 de prototipuri ale viitorului leu electric în inovatorul său eMobility Center de la uzina principală din München. Producția de serie planificată pe aceeași linie de asamblare cu camioanele convenționale este deja testată în condiții reale. Context: MAN a avut viziunea de a-și flexibiliza producția pentru accelerarea electromobilității în segmentul vehiculelor utilitare grele, astfel încât camioanele diesel sau electrice să poată fi fabricate pe o singură linie - în ciuda diferitelor componente, în funcție de nevoile clientului. Forța de muncă este de asemenea pregătită și în mare măsură deja instruită pentru noua tehnologie electrică. Până la sfârșitul anului 2023, toți lucrătorii calificați relevanți în producția de camioane vor fi instruiți pentru producția de serie de camioane electrice.

 

Pe lângă finanțarea de la Landul Bavaria, se fac investiții și în uzina MAN din Nürnberg. Începând din 2025, aproximativ 100.000 de pachete de baterii urmează să fie produse acolo anual, în producție internă de serie mare.

Noul camion electric MAN folosește deja a treia generație de baterii de tracțiune MAN. Producătorul a acumulat o vastă experiență inițială cu prima generație din seria mică MAN eTGM, care și-a dovedit eficiența în utilizarea de zi cu zi de către companiile de transport în peste 1,5 milioane de kilometri parcurși în numeroase țări europene, începând cu 2019. Cu a doua generație de baterii, autobuzul urban electric MAN Lion's City E a demonstrat că este posibil să stabilească un record de autonomie în utilizare practică de peste 550 de kilometri cu o singură încărcare a bateriei. Pe lângă autonomie, dezvoltarea bateriilor MAN se concentrează pe siguranța la impact, durabilitate, precum și pe rezistența la vibrații și la temperatură.

 

MAN Transport Solutions: sfaturi complete pentru camioane electrice

În timp ce dezvoltatorii MAN Truck & Bus lucrează din greu pentru a face propulsia electrică adecvată pentru toate aplicațiile camioanelor, echipa MAN Transport Solutions pregătește deja companiile de transport pentru această nouă eră. Pentru că este necesară și o transformare din partea utilizatorilor în drumul spre camioanele electrice. Serviciile de consultanță în electromobilitate la 360 de grade îi sprijină în acest sens. Pe lângă sfaturi privind vehiculele adecvate, consultanța include și luarea în considerare a condițiilor de operare specifice clientului, cum ar fi fazele de operare, inclusiv optimizarea costurilor, analiza rutei și optimizarea flotei.

 

Prin cooperarea cu partenerii ABB, Heliox și SBRS-Schaltbau, MAN Transport Solutions oferă deja infrastructura de încărcare potrivită, pe lângă consultanța completă. În plus, instrumente digitale precum noul MAN eReadyCheck oferă suport. Începând de la IAA, clienții au putut folosi acest instrument pentru a verifica modul în care rutele lor de livrare pot fi operate pur electric. O altă ofertă este MAN eManager, care permite managerilor de flote să țină cont în orice moment de informațiile importante de încărcare ale tuturor camioanelor din flotă.

 

Infrastructura de încărcare: condiție esențială pentru camioanele electrice

 

Ca parte a procesului de dezvoltare produsului, MAN este implicată în proiecte de cercetare pentru tehnologia de încărcare a camioanelor electrice grele. Unul dintre acestea este ”HoLa” (încărcare de înaltă performanță în transportul cu camioane pe distanțe lungi), care investighează proiectarea, instalarea și funcționarea stațiilor de încărcare de înaltă performanță pentru camioane, folosind patru locații pilot de-a lungul autostrăzii federale A2. Proiectul ”NEFTON” se concentrează mai puternic pe dezvoltarea tehnologiei de încărcare. Împreună cu parteneri din știință și industrie, MAN Truck & Bus analizează sistemul constând dintr-un camion complet electric, stația de încărcare și conexiune la rețea, precum și proiectarea acestora pentru diferite cazuri de utilizare în transportul pe distanțe lungi.

 

Scopul central al NEFTON este de a valida sistemul de încărcare Megawatt (MCS) cu o capacitate de încărcare de peste 2 megawați. În cadrul proiectului este de asemenea investigată încărcarea bidirecțională la câțiva megawați, prin care camionul poate funcționa suplimentar ca dispozitiv de stocare a energiei pentru rețeaua electrică.

 

Dincolo de tehnologia de încărcare și aplicațiile acesteia, MAN se angajează, de asemenea, în extinderea infrastructurii de încărcare. Grupul TRATON a înființat un joint venture cu alți parteneri din industrie pentru a construi și opera în comun cel puțin 1.700 de puncte de încărcare de înaltă performanță pe sau în apropierea autostrăzilor și a centrelor logistice din toată Europa. Partenerii investesc în acest scop un total de 500 de milioane de euro.

 

Pentru viitoarea electrificare completă a transportului european pe distanțe lungi este totuși necesar un efort din partea societății, în ansamblu. Potrivit estimărilor asociației industriale ACEA, sunt necesare 42.000 de stații de încărcare. Acesta este motivul pentru care MAN salută planul general privind infrastructura de încărcare al guvernului german, care urmează să fie adoptat în curând. Schimbarea traficului către soluții de transport fără CO2 în sectorul vehiculelor comerciale va reuși doar împreună. Presupunând că 350.000 de camioane electrice vor circula pe drumurile europene până în 2030, ar fi necesară o capacitate de încărcare de 37 terawați pe an pe bază de energie regenerabilă. Aceasta corespunde cu producția medie anuală de energie a aproximativ 6.000 de turbine eoliene.