MAN Truck & Bus își aduce o contribuţie substanțială în reducerea emisiilor de dioxid de carbon din transportul rutier de mărfuri.
În plus, rularea interconectată în pluton permite creșterea siguranței din trafic prin utilizarea optimă a infrastructurii și contribuie la ușurarea muncii şoferilor.
Prin pluton sau convoi, se înţelege un sistem de vehicule destinat circulaţiei rutiere, aflat încă în stadiu de dezvoltare, cu două sau mai multe combinaţii de autotractor și semiremorcă, care, cu ajutorul sistemelor de asistare la rulare şi de control precum şi prin comunicaţie V2V (vehicul la vehicul), să ruleze la o distanţă redusă unul în spatele celuilalt, fără ca siguranţa din trafic să fie afectată.
Distanţa dintre combinaţiile individuale de camioane este de 10 metri sau mai mică, respectiv o jumătate de secundă între ele. Obiectivul primar al acestui sistem este ca siajul astfel creat să aducă cu sine o economie de combustibil de până la 10%, calculat pentru întreg plutonul. Pe lângă economia de combustibil mersul în pluton al camioanelor conectate permite și o reducere a emisiilor de CO2. Aceste efecte scontate sunt obţinute în mod ideal la o viteză de 80 km/h.
Toate autovehiculele ce rulează în pluton sunt conectate între ele printr-o aşa-numită „bară de tracțiune” electronică. În timpul deplasării, primul cmaion are funcția de lider și indică viteza şi direcţia de mers. Prin intermediul unei comunicaţii V2V (IT-SG5) comenzile necesare de control ajung la vehiculele următoare sub forma de date şi de la acestea se transmit înapoi la primul vehicul. Pentru această comunicaţie între camioane se utilizează o reţea Wi-Fi, a cărui frecvență în cazul camioanelor MAN Truck & Bus este de 5.9 GHz.
Prin deplasarea în convoi să dorește o îmbunătăţire a siguranței în trafic. Aproximativ 90% dintre accidentele rutiere sunt cauzate de erori umane. Numai în Europa anual au loc peste 30.000 de accidente. Cele mai moderne sisteme de asistare la rulare fac din mersul în pluton un mod de transport sigur pentru toţi participanţii la trafic.
De exemplu, se instalează următoarea funcţie de securitate: atunci când un alt participant la trafic se încadrează în pluton, pentru a se încadra spre o ieşire de pe autostradă, plutonul se distanțează, iar şoferii sunt avertizaţi cu privire la acest fapt. Camioanele îi fac loc participantului la trafic. După ce acesta a părăsit autostrada, întregul pluton se regrupează în configuraţia iniţială. Ca un efect general al sistemelor de asistare, şoferilor li se uşurează munca şi este crescută siguranţa în trafic.
Introducerea conceptului de pluton ar putea fi realizabilă în Europa până în anul 2020. Realizarea însă depinde de condiţiile legislative cadru necesare, presupunând un nivel ridicat de colaborare dintre statele membre şi partenerii implicaţi. Aceasta include şi corelarea diverselor reguli de circulaţie şi legislaţii din diferite ţări.
MAN Truck & Bus precum şi industria europeană producătoare de camioane sunt parteneri ai „Truck Platooning Challenge 2016“ iniţiat de guvernul olandez. În cadrul acestui proiect, MAN a participat la traseul demonstrativ de la München la Rotterdam, ce s-a desfăşurat la începutul lunii aprilie. În acest sens a fost realizat un concept de pluton, compus din două autotractoare MAN TGX 18.480.
Pe autostradă, începând de la o viteză de cca. 60 km/h, cele două camioane au fost conectate prin intermediul unei comunicaţii V2V (ITS-G5) şi vor fi „atrase” la o distanţă de 10 metri între ele.
Obiectivul proiectului guvernului olandez constă în analizarea potenţialelor cu privire la siguranţa circulaţiei, precum şi creşterea eficienţei în transportul rutier de mărfuri.
MAN a realiza proiectul de cercetare deja între anii 2005 şi 2009. Pentru aceasta au fost testate plutoane de până la patru autovehicule.