Noutățile începutului de an pentru camioanele MAN au fost în centrul atenției la târgul de trei zile MAN TrucknologyDays. MAN a expus la târgul său circa 170 de autovehicule din numeroase sectoare de activitate, pentru a fi vizionate și testate.
• Competențe de branșă în sectoarele de cursă lungă, construcții, transport agabaritic, forestier şi agrar, precum și servicii comunitare şi stingere incendii
• În premieră este prezentat MAN TGE
• 91 expozanți prezenţi
• Aproximativ 7000 de vizitatori din toată lumea au fost prezenţi în cele trei zile de eveniment
Târgul MAN Trucknology Days s-a definit ca târg propriu deja din 2008, pentru că acolo informația întâlnește fascinația. 7000 de vizitatori internaționali au fost așteptați între 23 și 25 martie 2017 la München. Evenimentul a fost structurat în două sectoare: MAN Truck Forum și traseul de testare.
În Truck Forum, MAN Services și partenerii și-au expus paleta de servicii și soluțiile individuale de transport, de la A la Z, cum ar fi producători de suprastructuri și furnizori.
RIO, noua marcă a grupului Volkswagen Truck & Bus pentru logistică în rețea, oferă o imagine a viitorului în branșa transporturilor, Performanţa conectată. RIO unește servicii digitale pentru sistemul ecologic de transport și logistică. Prin acesta, toți cei implicați în lanțul de distribuție – de la solicitantul serviciului de transport, compania de transport, cea de încărcare, dispecer și șofer și până la destinatar – sunt conectați între ei printr-un sistem unitar de informații și aplicații cu funcționalitate de prognozare. Prin intermediul Connected CoDriver, MAN oferă suport șoferului și întreprinzătorului, în vederea unui mod de condus economic. Un instructor analizează stilul de condus și parametrii cadru, apoi consiliază șoferul.
O secțiune a expoziției de autovehicule a atras atenția asupra TrucknologyDays deja în fața MAN Truck Forum. Autotractoare pentru semiremorci de tonaj greu și macarale pe șasiuri MAN pe traseul de testare au oferit deja prima impresie cu privire la expoziția autovehiculelor de branșă. Camioanele vopsite alb aparțin flotei „Trucks To Go“, o ofertă de autovehicule de branșă deja echipate cu suprastructură, disponibile imediat.
Cu noul MAN TGE, MAN devine ofertantul Full-Range. Având o masă maximă autorizată de 3 până la 5,5 tone, acesta completează paleta de modele MAN prin variantele de dubă cu plafon normal, înălțat și supraînălțat, precum și șasiuri cu cabină simplă sau dublă. În cadrul TrucknologyDays, MAN TGE a fost prezentat vizitatorilor cu modelul dubă.
Pe traseul de test, aproximativ 120 de autovehicule și-au așteaptat vizitatorii. Experții MAN și cei ai producătorilor de suprastructuri au detaliat caracteristicile individuale ale produsului prin proiecții, un tur de test și direct pe exponate. Aproximativ 30 de autovehicule au putut fi testate chiar de vizitatori pe traseul de încercare. Pentru aceasta, paleta de modele de camioane pusă la dispoziție a cuprins, de la mașina de măturat montată pe MAN TGL, basculantă și mașină de pompieri pe MAN TGM, până la MAN TGS în variantă de ansamblu basculabil, autovehicul de colectare deșeuri sau forestier, precum și numeroase MAN TGX în echipare pentru curse lungi sau transport agabaritic.
Expoziția de autovehicule a fost structurată pe sectoarele de activitate: transport pe distanțe lungi, distribuție, construcții, transport agabaritic, forestier și agrar, precum și servicii comunitare şi stingere incendii.
Segmentul de transport pe distanțe lungi
Pentru întreprinzătorii din sectorul de transport pe distanțe lungi, un rol decisiv îl ocupă indicatorul TCO (Total Costs of Ownership). Punctul de atracţie a fost autotractorul MAN TGX EfficientLine expus la IAA 2016. În timpul unei curse prin Europa, la care au participat și reprezentanți TÜV Süd, tehnicienii au înregistrat un potențial de economisire de 6,35 procente, comparativ cu modelul anterior. Chiar și TGX EfficientLine 2 a fost considerat eficient în consumul de combustibil. Nivelul crescut de putere și cuplul mărit al motorului, legate de introducerea normei de poluare Euro 6c, contribuie la performanțele bune în trafic. Cuplarea tempomat-ului anticipativ MAN EfficientCruise cu MAN EfficientRoll susține în mod esențial potențialul de economisire. Pe trasee înclinate sau ușor deluroase, funcția EfficientRoll intră în acțiune. Noua generație de cutie MAN TipMatic este o altă componentă elementară pentru echiparea sistemului de transmisie al EfficientLine 3, în vederea economiei consecvente de combustibil.
În strânsă colaborare cu producătorii de suprastructuri, MAN vine la TrucknologyDays cu diferite concepte pentru camionul lung. Dacă se pune accent pe volumul de încărcare, atunci înregistrează puncte combinațiile compuse din autotractor MAN și suprastructură, respectiv semiremorcă. La capitolul masă maximă autorizată, merg tot pe 40 de tone. Unul dintre aceste concepte este reprezentat de semiremorca cu 1,3 metri mai lungă. Aceasta dispune de trei locuri suplimentare de depozitare pentru paleți. Lungimea totală a autovehiculului este acum de 17,8 metri, față de lungimea de 16,5 metri, uzuală semiremorcilor. O altă versiune este compusă din camion cu trei axe, cu sistem interschimbabil al suprastructurii și remorcă Dolly. Pe acesta este montată o semiremorcă obișnuită. Programul de produse de la MAN este atât de diversificat, încât fiecare din configurațiile destinate camioanelor lungi, cu autotractor pe două axe sau șasiu pe trei axe, poate fi adaptată pentru montarea unui suport pentru sistemul interschimbabil al suprastructurii.
Segmentul de transport de distribuție
Transportul de distribuție este mult mai mult decât o celulă pentru transport produse uscate, montată pe un MAN TGL ca mașină de distribuție. Diversitatea de autovehicule expuse la Trucknology Days au aratat următoarele: unități frigorifice, suprastructuri pentru băuturi, recipiente de transport produse seci, colectoare de lapte – pe MAN TGL, TGM și TGS. Majoritatea sunt șasiuri pe două și trei axe. Autotractoarele sunt utilizate în tren rutier ca cisterne, silozuri sau ca unități de distribuție de mare capacitate, atunci când sunt cuplate la semiremorci urbane cu una sau două axe. În cazul cisternelor, sarcina utilă joacă rolul esențial în eficiență, întrucât decontarea se face după livrarea încheiată. Din acest motiv, la construcția cisternelor/silozurilor pe modelele TGS, aspirațiile MAN sunt orientate dintotdeauna către structuri ușoare consecvente și totodată către un maxim al sarcinii utile. Prin optimizarea masei fără încărcătură, acesta devine cel mai ușor autotractor cisternă sau siloz din portofoliul de produse MAN. Cu toate condițiile îndeplinite, masa autovehiculului TGS-TS fără încărcătură nu depășește 6.560 kilograme.
Cu precădere în cazul autovehiculelor de transport băuturi, importante sunt înălțimea joasă a platformei de încărcare și manevrabilitatea, pentru a putea aproviziona locațiile. Anvelopele de dimensiuni reduse și suspensia pe aer la modelele TGM și TGS, se numără printre elementele de optimizare specifice sectorului de activitate. Suspensia pe aer, pe de o parte, protejează încărcătura sensibilă și fragilă în caz de șocuri datorate denivelărilor de drum, iar pe de altă parte, permite coborârea mașinii cu câțiva centimetri, în vederea încărcării sau descărcării.
Pentru ansamblul de colectare a laptelui, MAN aduce șasiuri modificate. Acestea necesită mult loc pe partea dreaptă, pentru montarea recipientului de preluare, cu pompa și contorul de debit. Acest spațiu liber se obține prin mutarea amortizorului de zgomot Euro 6 și a rezervorului de motorină și AdBlue.
Segmentul de construcții
Cu mai mult de 30 de autovehicule, sectorul de construcții a ocupat un loc important la MAN TrucknologyDays. Diversitatea de variante este mare. În strânsă colaborare cu producătorii de suprastructuri, MAN a prezentat betoniere în 3 părți și ansambluri basculabile, basculante cu macara, camioane pentru materiale de construcții, betoniere, camioane pentru transport containere, precum și autotractoare agabaritice. Printre noutățile de la TrucknologyDays se numără combinația dintre MAN HydroDrive și cuplarea automată TipMatic. Este echiparea potrivită atunci când autovehiculul circulă preponderent pe drumuri stabile, iar tracțiunea suplimentară este necesară numai ocazional. Avantajul transmisiei hidrostatice pe axa față MAN HydroDrive își spune cuvântul atunci când se impune o urcare fără încărcătură pe drumuri neasfaltate. Un exemplu tipic în acest sens este ansamblul basculabil care s-a înclinat în interiorul unei gropi. La urcare, axei spate neîncărcate îi lipsește tracțiunea. Pozitiv pentru producătorii de suprastructuri este că prizele de putere dependente de motor și cutie pot fi utilizate necondiționat. MAN HydroDrive este disponibil pentru autovehiculele TGS cu două, trei și patru axe, precum și pentru autotractoare TGX cu două și trei axe.
Pentru structuri cu macara, MAN oferă șasiuri TGS pregătite special. Așteptările legate de manevrabilitate, tracțiune și eficiență sunt îndeplinite de formula de transmisie 8x4H-6. În spatele acestei prescurtări stă un MAN TGS pe patru axe, ce dispune de sarcina necesară greutății unei macarale. Rama oferă spații libere, pentru montajul suporților. Transmisia HydroDrive pe axa a doua față asigură tracțiunea pe șantiere. Capacitatea de manevrare a macaralei amplasate pe șantier este asigurată prin faptul că trei din cele patru axe sunt directoare: cele două axe față și axa spate liftantă. La eficiența pe traseul dintre baza auto și locul de amplasare, contribuie axele hipoide și motoarele economice din seria D26.
Sarcina utilă este importantă la betoniere. În Germania, autovehiculele cu patru axe sunt autorizate pentru 32 tone. Cu cât e mai ușor șasiul, cu atât mai mult beton poate fi încărcat în mașină. MAN TGS 32.420 8x4 BB îndeplinește exact cerințele de branșă: un cadru optimizat din oțel de mare rezistență, un motor ușor, dar cu cuplu ridicat, de 420 CP combinat cu cutia automată MAN TipMatic, un ansamblu axial hipoid în tandem, ampatament 2505 milimetri între axa 2 și 3, pentru dimensionare compactă și manevrabilitate optimă în trafic și pe șantier, anvelope 315/80 R 22,5 pe jante de aluminiu, rezervoare de 300 litri motorină și 35 litri AdBlue, cabina M spațioasă și cu vizibilitate crescută pentru șofer și pasager, precum și sistemul de evacuare Euro 6 amplasat înălțat în spatele cabinei. Astfel ajunge șasiul la masa de 9175 kilograme (fără șofer și cu încărcare 10% a rezervorului de combustibil).
Segmentul de transporturi agabaritice
Fascinația expoziției de autovehicule și pe traseul de test este asigurată întotdeauna de soluțiile de transport gabaritic ale MAN. Fie că e vorba de transportul unor tonaje mari în transportul gabaritic sau al unor obiecte voluminoase în transportul de volum, paleta de produse de la MAN este croită perfect pentru aceste sarcini speciale. Reglementări regionale și diferitele condiții legislative influențează configurația autovehiculelor. Variante de încărcare, ampatamente, puteri ale motoarelor, toate se combină potrivit pentru autotractoarele MAN din gama TGS și TGX. Seria de motoare D38, de 540 CP, 580 CP și 580 CP vine cu motoare puternice și cupluri ridicate, montat exclusiv pe MAN TGX.
Vârful de top sunt cei 640 CP care antrenează autotractorul de tonaj greu pe patru axe. Acest MAN TGX 41.640 8x4/4 BBS combină cea mai tare execuție a motorului D 38 și MAN TipMatic cu convertizorul de cuplu în serie. Astfel crește cuplul de intrare de la 3000 Nm la 4740 Nm, ceea ce face ca și cele mai grele transporturi să se pună lin, dar cu putere, în mișcare. Convertizorul de cuplu permite manevrarea fină a mașinii pe porțiuni înguste, în rampe și cu încărcătură.
Branșa forestieră și agricolă
Pentru firmele de transport din domeniul transportului de lemn tăiat, MAN prezintă concepte interesante de autovehicule ce fac parte din seriile TGS şi TGX. Transportul de la locul de depozitare a lemnului ascunde anumite provocări. Drumul ar putea să fie noroios și poate trebuie trecută o denivelare. Ar fi necesară tracțiunea integrală. Însă pe traseul înspre gater, pe șoseaua consolidată este suficientă tracțiunea pe roțile posterioare și chiar mai economică. Soluția de la MAN este reprezentată prin transmisia hidraulică, ce poate fi cuplată suplimentar pe roțile față. Datorită utilității practice, de la introducerea sa în anul 2005, sistemul denumit MAN HydroDrive a obținut opinii pozitive în rândul transportatorilor de lemn. Noutate este că MAN și-a extins diversitatea variantelor. Combinația dintre transmisia automatizată TipMatic şi MAN HydroDrive reduce sarcina șoferului în ceea ce privește acțiunea de cuplare a treptelor de viteză.
Cu un utilaj autopropulsat de tăiat lemne, întreprinzătorul poate fi flexibil pe traseu, putând astfel să-și mute rapid și simplu locația pentru a putea să-și îndeplinească misiunile următoare. Pentru a propulsa gaterul mobil prin intermediul unei prize de putere, cu un cuplu motor de până la 8000 Nm, montate din fabricație, sunt necesare puteri mari ale motoarelor. Astfel se economisește greutate suplimentară și cheltuiala de a monta și de a întreține special un motor propriu. În plus, autovehiculul rămâne compact și manevrabil. Pentru propulsia utilajului de tăiat lemne, MAN poate oferi, în combinație cu noua transmisie TipMatic 12 Offroad, seria de motoare D26, cu puteri de 420 CP, 460 CP și 500 CP. În plus, la seria MAN TGX se montează modelul de motoare D38, cu 520 CP până la 640 CP. În scopul atingerii locațiilor de tăiere a lemnului, aflate de cele mai multe ori în afara drumurilor consolidate, șasiurile 6×6, din seria MAN TGS, prezintă aptitudini pentru circulația pe teren neamenajat. O configurație foarte compactă, manevrabilă și cu tracțiune puternică a șasiului o reprezintă vehiculul cu trei osii, cu tracțiune integrală pe axa față și cu axa posterioară celei motrice echipată cu sistem de direcție. Configurația osiilor este denumită 6×4-4. Interesante sunt modificările cuprinzătoare aduse cabinelor. Astfel se poate renunța la o cabină separată, din care operatorul să controleze macaraua și tăietorul. În acest sens, MAN Truck Modification Center a realizat pentru această sarcină diferite modificări ale cabinelor.
La operarea în domeniul agricol, intervin multiple misiuni de transport. Autocamioanele MAN sunt utilizate nu numai pentru a transporta recoltele de pe câmp, cum ar fi cereale la comerciantul de produse agricole, porumb de siloz la instalația de biogaz, sfecla de zahăr la fabrica de zahăr sau cartofi la fabrica de amidon. Utilizarea camionului poate deveni rentabilă chiar și pentru distanțe scurte dintre fermă, câmp sau depozit. În raport cu tractoarele cu remorci, el se impune în lanțul de transport datorită sarcinii sale utile mari la o masă maximă totală de 40 de tone, un consum redus de combustibil și a vitezei mai mari, caracteristice camioanelor. În majoritatea cazurilor se vor folosi autotractoare din seria MAN TGS, care tractează semiremorcile construite special pentru agricultură. Multitudinea conceptelor de autovehicule cuprinse în programul de produse MAN oferă posibilitatea de a alege autovehiculul potrivit, adaptat la topografie, caracteristicile solului și la distanțele de acoperit la transport. Există autotractoare în execuție clasică, cu tracțiune pe osia posterioară, cu înălțimi normale și medii. Autotractoarele cu tracțiune integrală sunt pregătite să intervină cu înălțimi mari, cu tracțiune permanentă sau cuplabilă pe osia frontală. Soluția intermediară se numește MAN HydroDrive, cu propulsare hidrostatică a roților frontale, ce asigură o tracțiune suplimentară. Motoarele ce sunt montate în MAN TGS furnizează puteri între 320 CP şi 500 CP.
Branşa comunală & Pompieri
Au fost expuse cca. 20 de autovehicule comunale din segmentele colectarea deșeurilor, servicii de iarnă, întreținerea străzilor și pompieri. Multitudinea modelelor de șasiuri este corespunzător de mare - de cele mai multe ori pe MAN TGM și TGS - la fel şi a producătorilor de suprastructuri.
Printre echipările adaptate branșelor, pe care MAN le pune la dispoziție pentru autovehiculele de colectare a deșeurilor, se numără TipMatic Collect. Transmisia automatizată a fost echipată cu strategii de cuplare adaptate special la încărcătoarele laterale și posterioare. Pe parcursul traseelor de colectare, schimbările frecvente între porniri, pentru numai câțiva metri până la următoarea stație de încărcare, alternează cu faze mai lungi de staționare, în timpul cărora lucrează sistemul hidraulic. Comportamentul de cuplare este mai rapid, treapta de pornire este stabilită de către șofer şi prin aceasta se protejează ambreiajul.
Pe șasiul încărcătorului lateral construit pe baza MAN TGS, inginerii MAN au modificat amplasarea tehnologiei complexe de evacuare Euro 6, rezervorul de motorină și cel de AdBlue, precum și a recipientului de aer comprimat. Astfel ei au creat loc liber pentru montarea sistemului de basculare laterală.
Lama de zăpadă, instalația de împrăștiere pe timp de iarnă și macaraua de încărcare sunt operate cu ajutorul unui sistem hidraulic puternic. Suspensia pneumatică de serie la osia posterioară a lui MAN TGM cu tracțiune integrală, cu masa maximă totală între 14,1 și 15 tone, asigură o distribuire egală a materialului antiderapant. În plus, MAN TGM se remarcă printr-un cerc de virare deosebit de redus. Aceasta facilitează șoferului curățarea zăpezii în zone rezidențiale cu spații reduse și cu multe vehicule parcate.
La TrucknologyDays, MAN a prezentat un excavator cu aspirație pe un MAN TGS 35.480 8×4-4 BL cu patru axe. Excavatoarele cu aspirație se utilizează, de exemplu, pe șantiere cu scopul realizării de găuri și șanțuri sau pentru dezvelirea fundațiilor, în domeniul comunal pentru aspirarea nămolului din sistemele de canalizare sau în domeniul horticol sau al amenajărilor peisajere, pentru a dezveli cu grijă rădăcinile plantelor. Pe autovehiculul portant din seria MAN TGS, cu trei sau patru osii, trebuie să își găsească locul instalația de ventilare, recipientul pentru materialul aspirat, brațul mobil cu conducta de aspirare și cu prelungirile acestuia, precum și instalația de filtrare pentru aerul de aspirație. Ventilatoarele care creează subpresiunea, sunt propulsate de puternicul motor, din seria de motoare D26 al autovehiculului prin intermediul prizei de putere.
În majoritatea landurilor federale, autovehiculele de pompieri mai pot fi înmatriculate numai dacă respectă norma de poluare Euro 5. MAN oferă șasiuri pentru autovehicule de intervenție în mai multe clasificări ale gazelor de evacuare. Din acest motiv, MAN asigură producția modelelor de motoare din seria D20 cu Euro 5, necesare vehiculelor de pompieri, până cel puțin în anul 2020. Aceste motoare, care nu necesită substanțe suplimentare pentru purificarea gazelor de ardere, sunt montate pe seriile constructive TGL și TGM. Această flexibilitate se reflectă în expunerea autovehiculelor cu clasificare Euro 5 și Euro 6 la TrucknologyDays.
HydroDrive în combinație cu TipMatic, ca formă a extinderii paletei de ofertă, are un rol deosebit pentru propulsia hidrostatică a osiei frontale, atât la vehiculele de pompieri, cât și pentru întreprinderile de eliminare a deșeurilor. În acest sens, autovehicule tipice sunt cele cu structură interschimbabilă. Noutatea la pompieri este că programul de cuplare Emergency pentru curse de intervenție este disponibil și cu noul TipMatic la seriile constructive MAN TGS și TGX.
O cerere mare la vehiculele comunale şi de pompieri o are cabina spaţioasă dublă cu loc pentru până la şapte persoane. Ea este disponibilă în seriile constructive MAN TGL şi TGM. Bancheta cu patru locuri este compusă din suprafaţă de şezut, spătare individuale cu tetiere şi centuri de siguranţă în trei puncte, Două locuri cu aparate integrate de protecţie a respiraţiei au loc fără probleme în această cabină. Astfel, echipajul se poate echipa în timpul până la sosire la locul de intervenţie şi nu mai pierde timp până la salvarea oamenilor şi la combaterea incendiului.
O cerere mare la vehiculele comunale și de pompieri o are cabina dublă spațioasă, în care au loc pentru până la șapte persoane. Ea este disponibilă în seriile constructive MAN TGL și TGM. Bancheta cu patru locuri este compusă din suprafață de șezut, spătare individuale cu tetiere și centuri de siguranță în trei puncte. În această cabină încap fără probleme două locuri cu aparate integrate de protecție a respirației. Astfel, echipajul de intervenție se poate echipa pe parcursul drumului până la sosirea la locul de intervenție și nu mai pierde timp prețios pentru salvarea oamenilor și combaterea incendiului.
MAN Trucknology® Roadshow
Conform tradiției, Trucknology® Days reprezintă încă din anul 2008 startul pentru noua flotă de prezentare camioane „MAN Trucknology® RoadShow 2017“. 52 de autovehicule din seriile TGL, TGM, TGS și TGX pleacă într-un turneu prin Europa. Acestea prezintă noutățile modelului 2017 în interior și la sistemul de transmisie. Sub forma unor autovehicule complete, cu suprastructuri sau semiremorci, prezintă o secțiune a diversității din branșele distribuție, curse la distanță, construcții, transport agabaritic, agricultură și forestier, precum și comunale. În toată Europa, organizațiile de vânzări MAN expun flota de autovehicule, vopsite în culoarea marcantă roșu carmin, la expoziții și evenimente. Consilierii de vânzări MAN oferă clienților interesați aceste autovehicule pentru testare pentru câteva zile. Clienții află astfel competențele de branșă ale MAN și se conving cât de economic și eficient pot fi soluționate sarcinile de transport.
Trucks to go
Flota de autovehicule „Trucks to go“ a fost prezentă la Trucknology® Days în spațiul din fața Truck Forum. Aici este vorba de autovehicule noi din seria de modele MAN TGL, TGM, TGS și TGX, cu structuri ale unor producători de suprastructuri calificați de MAN. Cei interesați pot consulta oferta „Trucks to go“ pe pagina web www.man-truckstogo.com. Avantajul clienților în acest sens: pot acoperi necesarul de mașini pe termen scurt și să reacționeze în timp util la solicitări de comandă, fără a fi nevoiți să aștepte termenele uzuale de livrare ale autovehiculelor. Sunt puse la dispoziție autovehicule complete, cum ar fi camioane de transport containere, basculante în 3 părți și betoniere sau autovehicule speciale, cum sunt colectoare de deșeuri sau platforme de ridicare. În cazul camioanelor vopsite alb neutru, respectiv portocaliul comunal caracteristic intervențiilor comunale, este vorba de o ofertă internațională. Pagina web proprie „Trucks to go“ oferă informații cu privire la autovehiculele potrivite, după simpla introducere a configurației dorite. Prin intermediul acestei rețele de distribuție, MAN a livrat în ultimii doi ani peste 1200 camioane.